Duurzaam folie met gerecycled plastic zorgt voor aanzienlijke CO2-reductie

27 mrt. 2024

• Nexans is gestart met het verpakken van artikelen in duurzaam folie van gerecycled plastics
  • Geschat wordt dat Nexans Benelux jaarlijks 10.000 kg CO2-equivalent zal besparen door het gebruik van deze duurzame verpakkingsmaterialen.
  • De overstap van 0% PCR naar 30% PCR in deze krimpfolie staat gelijk aan het planten van ongeveer 400 bomen.

Schiedam, 8 maart 2024 – Nexans, wereldwijd toonaangevend in kabeloplossingen, is begonnen met het verpakken van haar producten in duurzame folie gemaakt van gerecycled plastic. Deze overstap komt voort uit de samenwerking in de Circular Plastics Alliance, dat werkt aan innovatieve en duurzame oplossingen die zorgen voor minder afval en meer recycling van plastics.

Nexans en KIVO - een partner in de alliantie - hebben nauw samengewerkt om de krimpfolies van Nexans te onderzoeken. Met behulp van een speciale CO2-footprinttool, ontwikkeld door KIVO in samenwerking met CE Delft, zijn de folies vergeleken met duurzamere alternatieven.

Uit de analyse bleek dat de overstap van 100% nieuw plastic naar een mix van 70% nieuw plastic en 30% PCR (Post-Consumer Recycled) gerecycled plastic een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot met zich meebrengt. Volgens de resultaten van de Cradle-to-Consumer benadering zou deze verschuiving resulteren in een besparing van ongeveer 0,4 kg CO2-equivalent per kg folie. De Cradle-to-Consumer benadering kijkt naar de volledige levenscyclus van een product, vanaf het moment van productie tot aan het moment van consumptie door de eindgebruiker.

Het waarborgen van de kwaliteit was een belangrijke overweging bij de keuze voor het duurzamere folie. Dat is dan ook waarom gekozen is voor de huidige hoeveelheid PCR-materiaal. Met de nieuwe mix wordt voldaan aan de (voorgestelde) PPWR norm, een omvangrijk pakket  Europese wetgeving met als doel om de hoeveelheid verpakkingsafval te verminderen en de circulaire economie te stimuleren.

10.000 KG KG

mnder CO2-equivalent

300 bomen

Vergelijkbaar met het planten van

Significante milieuvoordelen

Met een ingeschat jaarlijks volume van zo'n 25.000 kg folie, betekent dit dat Nexans naar schatting 10.000 kg CO2-equivalent per jaar zal besparen door het gebruik van deze duurzame verpakkingsmaterialen.

Verscheidene studies hebben aangetoond dat jaarlijkse CO2-compensatie tussen de 22 en 32 kg CO2-equivalent per boom ligt. Een interessant feit is dat de overstap van 0% PCR naar 30% PCR in deze krimpfolie gelijkstaat aan het planten van ongeveer 400 bomen, wat de significante milieuvoordelen van deze verandering benadrukt.

“ Met deze stap zet Nexans wederom een belangrijke stap in haar streven om productie te verduurzamen en draagt ze bij aan de circulaire economie door het gebruik van gerecyclede materialen te bevorderen. ”

Frank Oberink

CEO Nexans Nederland